Finalitzada la formació interna en NodeXL Pro

Captura de pantalla 2023-01-23 a les 11.45.45
Gràfic de NodeXL Pro a partir de la cerca de l'usuària Irene Montero a Twitter.

La setmana del 16 al 20 de gener, la Social Media Research Foundation va impartir un curs del programari NodeXL Pro, emmarcat en la NodeXL Academy Winter School 2023. Com ja us havíem contat anteriorment, una de les nostres investigadores, na Lluïsa Schlesier Corrales, havia guanyat una beca per gaudir de la formació.

Una vegada acabat el curs, us en portem un resum. La formació va tenir una durada de cinc dies, d'unes quatre hores per jornada, i els coneixements foren impartits pel Dr. Marc Smith, fundador de la Social Media Research Foundation, el Dr. Harald Meier, científic de dades en cap de la mateixa fundació, el Dr. Wasim Ahmed i la Dra. Verónica Espinoza. També hi va haver xerrades per part de convidats com, entre d'altres, el Dr. Mathieu Jacomy, un dels fundadors de Gephy, i el Dr. Leo Meyerovich, fundador de Graphistry.

L'objectiu del curs, dirigit a principiants, era aprofundir en la Social Network Analysis, és a dir, l'anàlisi de les xarxes socials, i en la seva aplicació en el món digital. Per aquesta finalitat, els alumnes varen aprendre a utilitzar el programari NodeXL Pro, amb el qual es poden extreure tota mena de dades de les xarxes socials (Twitter, Youtube, o, també, Wikipedia) a partir d'uns criteris de cerca com una paraula clau, un usuari, un hashtag, etc. Els resultats, a més, es poden filtrar per idioma, geolocalització, data...

A partir de les dades recavades, Node XL crea gràfiques on queda palesa la relació que hi ha entre distints usuaris o grups d'usuaris que, per exemple, mantenen una conversa sobre un tema concret. A partir d'això, NodeXL compta amb tota una sèrie d'eines que permeten aprofundir en els resultats obtinguts. Una d'aquestes eines és la que permet fer una anàlisi de "sentiment" (sentiment analysis): a partir d'unes llistes de paraules personalitzables, el programa distingeix entre llenguatge positiu (bo, guanyar, estimar, avantatge...) i llenguatge negatiu (pèrdua, mentida, enganyar, odi...) i analitza quin percentatge de sentiments negatius o positius s'associen a un terme, un usuari o qualsevol dada que s'hagi buscat.

A més a més, hi va haver un dia dedicat a tutories individuals, durant les quals els alumnes varen poder plantejar a l'instructor que haguessin triat, dubtes i qüestions relacionades amb la recerca personal.

En general, el curs és molt recomanable per aquells que tinguin un interès en els programes d'extracció de dades i l'anàlisi de les xarxes socials. Cal recalcar que l'aplicació del programa no es limita a una sola disciplina, sinó que es pot fer servir tant en matèria científica com, fins i tot, la literatura.

Va quedar clar que NodeXL és un programa que té un ventall de possibilitats molt ampli i que és una eina que, cada vegada més, s'està assegurant un lloc dins el món acadèmic com a mitjà de recerca.