Dia 28 de juny de 2023 es va dur a terme el I Congrés Internacional en Social Media, organitzat pel projecte de recerca “Comunicació de crisis i emergències als social media (COMCRISIS)”, concedit i finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació del Govern d'Espanya, del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra, en col·laboració amb el projecte “L'odi a les xarxes socials: l'àgora de la misogínia (OdiEnXarxa)”, finançat per l'ICIP, del Departament de Filologia i Comunicació de la Universitat de Lleida.

El congrés va començar a les 10 h amb l'acte de benvinguda a càrrec del Dr. Carles Pont (UPF) i el Dr. Guillem Suau (UdL), que varen donar pas tot seguit al diàleg inaugural entre Patrícia Plaja (Portaveu del Govern de la Generalitat de Cataluña) i Francisco Seoane (Professor i investigador de la Universidad Carlos III).

En el marc de la Setmana de la Investigació i Doctorat en Comunicació 2022, organitzat pel Departament de Comunicació de la UPF, el Dr. Guillem Suau va impartir el taller "Tools for Emergency Data Extraction in Social Media", que organitzava el grup de recerca POLCOM-GRP.

Durant aquest taller, que es va impartir el 17 de novembre, en Guillem va utilitzar el projecte "L'Odi a les Xarxes Socials" per exemplificar els continguts teòrics que va ensenyar.

En una sessió que combinava la teoria i la pràctica, en Guillem va explicar als doctorands com usar el programari Crowdtangle i Node XL Pro, eines que han estat clau a l'hora de realitzar l'extracció de dades per la mostra del nostre projecte.

Aquests programes permeten extreure dades en massa a partir de la cerca de paraules clau. Aquestes dades consisteixen en identificadors (data, hora, perfil, etc.), mètriques d'impacte (nombre de seguidors, d'agradaments, de visites, etc.), mètriques d'interacció (nombre de hashtags, de mencions, de comentaris, etc.) i hiperenllaços (contingut multimèdia). Amb l'anàlisi d'aquestes dades és possible veure reflectides certes tendències, quins perfils destaquen més, fenòmens de viralitat, entre molts altres factors.

A més a més, durant el curs, es va reflexionar sobre la importància d'analitzar la comunicació a les xarxes socials i sobre els reptes que suposa aquesta tasca. Finalment, en Guillem va mostrar alguns dels resultats previs que hem obtingut en l'anàlisi de la nostra mostra.

Després, els doctorands varen tenir l'oportunitat de provar les eines ja mencionades amb l'objectiu d'aplicar-les a la seva recerca.

La sessió va ser un èxit, ja que la majoria dels estudiants, que desconeixia aquestes eines, va mostrar un gran interès i va expressar la seva intenció de continuar utilitzant-les a l'hora de realitzar la seva tesi. 

Trobareu l'enllaç per descarregar-vos la presentació que va emprar en Guillem durant el curs fent clic aquí.